måndag 25 maj 2015

Besök som känns som hemma

För någon vecka sen fick jag äntligen ha en liten bit av hemma i Amsterdam, mina vänner Gina och Saga kom på besök. Det känns så kul att visa staden för sina vänner som att jag bott här för evigt och kan varenda väg och gathörn. Men det är så det är nu.
I går bokade jag också flygbiljetten hem till Sverige med väldigt blandade känslor. Ska bli skönt och kul att komma hem och träffa vänner och familj och katterna (!!). Men vill fortsätta resa, vill inte sitta still. Men det får jag ta sen.

/Holkan

onsdag 13 maj 2015

Berlin är alltid Berlin

Det roligaste med denna bloggdöd som har skett här, är att det är jag som gjorde det senaste inlägget och som nu gör nästa inlägg. Men livet är helt enkelt för kul och mycket för att blogga just nu. Vi gör nu vår sista period i skolan och skriver mid term report, samtidigt som vi reser runt. I helgen tog vi planet till Tyskland, Berlin, och jag gillade verkligen Berlin. Det är på något sätt fulfint och tyskarna kan nästan ingen engelska men försöker prata med en ändå. Vi hann med en massa turistande, de givna Berlin Wall och Holocaust monument men också vandrade runt i Kreutzberg och på marknader. Det var vi svenskar, tre amerikaner och min bästa kompis hemifrån Gina som bodde i cirka världens finaste lägenhet i Schöneberg. Men hur finfult Berlin än var så var det riktigt skönt att komma "hem" till Amsterdam. Sjukt konstig känsla att kalla Amsterdam hemma, men det är var det är just nu.

onsdag 8 april 2015

Urban Cone & Tove Lo & MØ

Just nu har vi något slags påsklov, vi är fortfarande inte vana med alla dessa lov, och har därmed varit på en skandinavisk konsert-boom de senaste dagarna. I måndags var jag och Linnea och såg Urban Cone och Tove Lo. Vi var nästan de enda i publiken som hade någon aning om vilka Urban Cone var, så när de gick på och vi jublade vände sig tjejerna framför oss om och frågade "Do you know who these guys are?" och vi sa: "Yes, Sweden!" Stolta.
Men i går gick vi på MØ, som är en dansk sångerska för er som inte vet, och min girl crush. Hon var så jäkla grym på scenen och stage diveade ut i publiken. Vill va henne.
Ledigheten fortsätter med upp till 18 graders värme och besök från mina föräldrar i helgen!

Urban Cone

Tove Lo

Och ja, vi ska försöka bli bättre på att uppdatera och jag ska försöka använda kameran mer. Tack och puss!
/Holkan

onsdag 1 april 2015

En dagstripp till Alkmaar

På fredag börjar vårt långa påsklov på elva dagar. I morgon kommer Tilde, Erik och Tessan hit och besöker oss och efter det kommer april fyllas med besök från massa olika vänner från Sverige. Populär månad att resa i. Vi kände för att tjuvstarta både svenskheten och lovet lite redan i dag och tog en dagstripp till Alkmaar för att träffa Kajsa som är i Holland på träningsläger med fotbollen. Innan hon kom till dit passade vi på att strosa omkring i staden som ligger cirka 30 minuter med tåg norr om Amsterdam.

Vi passade på att besöka stadens museum, det var relativt tråkigt och ganska litet men tydligen var Alkmaar den första staden i Nederländerna att få bort Spanjorerna under 1500-talet.

Staden var liten, lugn, med smala mysiga gator och jättefina hus. Det är något skönt att lämna storstadsruset ett tag och bara titta på fina hus.

Efter att ha upptäckt staden begav vi oss mot fotbollsplanen för att möta Kajsa. Välkomnades av en svensk flagga till vår ära. Tror jag.

torsdag 19 mars 2015

Det våras i staden

Någon gång förra veckan kom den som vi alla har längtat efter. Våren. Sedan dess har vi försökt ta till vara på solen så gott vi kan. Hängt vid kanaler, i parker, köpt pizza, suttit på uteserveringar, skjutit upp pluggandet till en molnig dag och börjat använda våra tunna jackor. Ännu är det inga löv på träden men knopparna börjar bli fler. Amsterdam är en härlig vårstad och det kommer troligtvis bara bli finare och finare här. Jag kan inte vänta tills april när jag får massa främmande av olika slag och får visa staden från sin bästa sida!